Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to forma wsparcia edukacyjnego oferowana uczniom w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, mająca na celu wyrównanie deficytów w rozwoju uczniów oraz poprawę ich funkcjonowania w szkole.
Zajęcia te skierowane są dla uczniów klas I-VIII, z nieharmonijnym rozwojem poszczególnych funkcji percepcyjno-motorycznych lub wolniej rozwijających się, którzy z różnych powodów mają trudności w nauce, doświadczają trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu.
Program terapii tworzony jest w oparciu o zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Dostosowany jest do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne polegają między innymi na:
stymulowaniu rozwoju umysłowego i procesów poznawczych,
usprawnianiu percepcji wzrokowej i słuchowej,
rozwijaniu grafomotoryki i sprawności manualnej oraz orientacji przestrzennej,
ćwiczeniu i doskonaleniu umiejętności pisania i czytania, poprawności ortograficznej, umiejętności matematycznych, koncentracji uwagi.
Wsparcie i możliwość rozwoju w powyższych obszarach daje uczniowi szansę na zmniejszenie liczby niepowodzeń szkolnych. Działania te wzmacniają pewność siebie oraz poczucie wartości dziecka.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne nie są równoznaczne z nauczaniem i nie służą wyrównywaniu zaległości i braków w nauce.
