CZYM ZAJMUJE SIĘ LOGOPEDA W NASZEJ SZKOLE?
Warto wiedzieć!
Przeprowadza badania przesiewowe
Za pomocą specjalistycznych testów oraz własnego doświadczenia, logopeda sprawdza umiejętności komunikacyjne naszych dzieci oraz jakość jego wymowy. Dzięki badaniom przesiewowym stwierdza, który przedszkolak lub uczeń kwalifikuje się do zajęć logopedycznych.
Sugeruje wizytę u lekarzy specjalistów
Czasami podczas badań przesiewowych okazuje się, że dziecko ma krótkie wędzidełko podjęzykowe, pojawiają się kłopoty z oddychaniem, z uzębieniem, ze słuchem. Czasem na co dzień trudno zauważyć takie szczegóły, więc logopeda - w trosce o dobro dziecka - zaleca konsultacje z odpowiednimi specjalistami: pediatrą, laryngologiem, stomatologiem, ortodontą, fizjoterapeutą.
Prowadzi zajęcia z profilaktyki logopedycznej
Lepiej zapobiegać powstawaniu wad wymowy, niż korygować złe nawyki! Profilaktyka logopedyczna ma charakter grupowy i najczęściej są wtedy wykonywane ćwiczenia związane z rozwijaniem sprawności narządów artykulacyjnych, czyli buzi i języka, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia artykulacyjne, ćwiczenia słuchowe i rytmiczne.
Prowadzi terapię logopedyczną
Dzieci, które mają różnego rodzaju wady wymowy, regularnie pracują z logopedą. Ćwiczenia te prowadzone są indywidualnie lub w małych, dwu, trzy lub najwyżej czteroosobowych grupach. Terapia logopedyczna opiera się na indywidualnie opracowanym planie, w którym znajduje się wywołanie odpowiednich głosek, utrwalenie prawidłowego wzorca, zautomatyzowanie nowej głoski. Dodatkowo logopeda wspiera się ćwiczeniami słuchowymi i oddechowymi. Niejednokrotnie logopeda prowadzi terapię prawidłowego połykania lub oddychania.
Konsultacje z rodzicami
To bardzo ważny element terapii logopedycznej. Jeśli nie ma właściwego przepływu informacji, terapia logopedyczna dziecka trwa dłużej, a efekty nie są tak spektakularne. Logopeda wyjaśnia przyczyny wad wymowy, podaje instrukcje postępowania i prowadzenia ćwiczeń w domu, pokazuje w jaki sposób ćwiczyć, przekazuje materiały do utrwalania poprawnej wymowy.
Logopeda szkolny
Anna Kulczycka
Karolina Borowiecka
Warto wiedzieć!
Przeprowadza badania przesiewowe
Za pomocą specjalistycznych testów oraz własnego doświadczenia, logopeda sprawdza umiejętności komunikacyjne naszych dzieci oraz jakość jego wymowy. Dzięki badaniom przesiewowym stwierdza, który przedszkolak lub uczeń kwalifikuje się do zajęć logopedycznych.
Sugeruje wizytę u lekarzy specjalistów
Czasami podczas badań przesiewowych okazuje się, że dziecko ma krótkie wędzidełko podjęzykowe, pojawiają się kłopoty z oddychaniem, z uzębieniem, ze słuchem. Czasem na co dzień trudno zauważyć takie szczegóły, więc logopeda - w trosce o dobro dziecka - zaleca konsultacje z odpowiednimi specjalistami: pediatrą, laryngologiem, stomatologiem, ortodontą, fizjoterapeutą.
Prowadzi zajęcia z profilaktyki logopedycznej
Lepiej zapobiegać powstawaniu wad wymowy, niż korygować złe nawyki! Profilaktyka logopedyczna ma charakter grupowy i najczęściej są wtedy wykonywane ćwiczenia związane z rozwijaniem sprawności narządów artykulacyjnych, czyli buzi i języka, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia artykulacyjne, ćwiczenia słuchowe i rytmiczne.
Prowadzi terapię logopedyczną
Dzieci, które mają różnego rodzaju wady wymowy, regularnie pracują z logopedą. Ćwiczenia te prowadzone są indywidualnie lub w małych, dwu, trzy lub najwyżej czteroosobowych grupach. Terapia logopedyczna opiera się na indywidualnie opracowanym planie, w którym znajduje się wywołanie odpowiednich głosek, utrwalenie prawidłowego wzorca, zautomatyzowanie nowej głoski. Dodatkowo logopeda wspiera się ćwiczeniami słuchowymi i oddechowymi. Niejednokrotnie logopeda prowadzi terapię prawidłowego połykania lub oddychania.
Konsultacje z rodzicami
To bardzo ważny element terapii logopedycznej. Jeśli nie ma właściwego przepływu informacji, terapia logopedyczna dziecka trwa dłużej, a efekty nie są tak spektakularne. Logopeda wyjaśnia przyczyny wad wymowy, podaje instrukcje postępowania i prowadzenia ćwiczeń w domu, pokazuje w jaki sposób ćwiczyć, przekazuje materiały do utrwalania poprawnej wymowy.
Logopeda szkolny
Anna Kulczycka
Karolina Borowiecka